Om konsten

”Det är som om han hela livet burit med sig södern” Citat Patrik Reutersvärd

Argentina

Som tjugufemåring emigrerade Bertram tillsammans med sin mor och sin yngre bror (konstnären Christer Edwardsson) till Argentina. Valet var naturligt: modern var född och uppvuxen i Medelhavsländerna och familjen hade en stor internationell familje- och umgängeskrets.


Efter andra världskriget hade Argentina en mycket hög tillväxt och ansågs vara det mest lovande framtidslandet i världen. Hundratusentals européer valde att emigrera dit. Familjen köpte några hektar mark och lät bygga en hacienda – Casa Sueca – med vy över hela staden. Egendomen fungerar sedan 1991 som skola.


Professorn emeritus i Konsthistoria vid Stockholms universitet, Patrik Reutersvärd, skriver i sitt förord i boken ”Från mina två världar”:

 

”De målningar han vid återkomsten 1955 ställde ut i Stockholm på Modern Konst i hemmiljö var annorlunda inte bara med tanke på motiven – palmerna, ljuset och dess speglingar av ett subtropiskt klimat. Där fanns drag som gav spelrum både åt det drastiska och det blommande koloristiska, med en lätt naivistisk anstrykning á la Bonnard, i viss mån förmedlat genom Uruguays berömde Pedro Figari, som fann sina motiv i likartade byar.

  

Motiven

Det är som om han hela livet burit med sig Södern… t.ex. några solbelysta murar och enkla hus, vilkas abstrakta värden vi kanske först inser när vi jämför dem med de etsningar, som han sedan hemma transponerade sina målningar till. Muren med sin skugga i solen har blivit till ett grafiskt system av linjer, och på Dûrers vis har han markerat himlen bortom molnen med hjälp av tätt lagda horisontala streck. Mycket i hans bilder handlar, så föreställande de är, om strukturer


Oljemålningarna

Bertrams oljor har en faktur som är ljusår (läs:100 år) skild från Zorns. Bertrams är friare och rentav råare, om man så vill. Egentligen har han mera haft öga för tyskarna Max Liebermann och Lovis Corinth, vilkas penselföring är mindre elegant. Liebermann kunde utan vidare låta penseln forma ett sjok på ytan. Det är först under 1900-talet som man lärt sig inse att en målning inte behöver vara vacker för att vara uttrycksfull. Van Gogh gav det stora exemplet.


Akvarellerna

Det bästa har jag sparat till sist: akvarellerna. Det är ett underligt fenomen i vårt tid att ett verk som målats på papper ska träda tillbaka för ett som utförts i olja på duk. Bertram är en stor akvarellist. Medan han i Jujuy ännu nöjde sig med de tunna penslarna, har han senare alltmera tagit breda penslar till sin hjälp. Jag kan aldrig se mig mätt på hans akvareller. ”